ILUSTRĒTĀ VĀRDNĪCA pasaulē un Latvijā
AĀBCČDEĒFGĢHIĪJKĶLĻMNŅOPRSŠTUŪVZŽ

Neitrālās krāsas

- krāsu toņi, kurus iegūst, jaucot siltās un vēsās krāsas. Ir virkne mākslinieku, kuri savos gleznojumos dod priekšroku tieši neitrālām krāsām, izvairoties no spilgtiem toņiem un kontrastiem. Šāda tipa gleznojumi raksturīgi žanra darbiem, kuru varoņu vienkāršību izceļ tieši spilgtuma trūkums. Par spīti darbu šķietamai mērenībai, tie ļoti labi atspoguļo vienkāršās sadzīves burvību un zināmu tikumību. Pie šādiem darbiem pieder virkne šedevru, starp kuriem ir Jana Vermeijera darbi.
Latviešu gleznotāju - ziemeļnieku paletē parasti nav īpaši daudz košo krāsu. Darbos kopš pašas profesionālās glezniecības nostiprināšanās ir daudz vienkāršas sadzīves un nepaspilgtinātas dabas. Lauku ainava, zemnieka un pat vidusšķiras pārstāvja mājokļa interjers visumā ir veidoti klusinātajos toņos, ne velti par tradicionālām latviešu krāsām tiek uzskatīts spektra vidus - dzeltenīgie, brūnganie un zaļganie toņi. Tā, Ādama Alkšņa "Baltais zirgs" uz brūngana toņa izskatās ļoti dabisks pateicoties tieši neitrālo toņu izmantošanai.

1. attēlā - Jans Vermeijers "Gleznošanas mākslas alegorija", 1666.-1668.g.,

2. attēlā - Ādams Alksnis "Baltais zirgs", ap. 1890.g., LNMM kolekcija.